Libor Šmoldas NYC Trio: On the Move (2016)

Libor Šmoldas NYC Trio: On the Move (2016)

Libor Šmoldas NYC Trio
with Jay Anderson & Adam Nussbaum
On the Move
New Port Line 2017

  1. Liquid Breakfast
  2. One for Kenny Burrell
  3. Broken D Key
  4. Tram Line 57
  5. Not a Jazz Tune
  6. Love
  7. Autumn in Three
  8. Letter Home
  9. Who's Got Rhythm?
  10. Blues in the Shower
  11. Lydian Blues

Total time: 52:52
 
Libor Šmoldas – guitar
Jay Anderson – acoustic bass
Adam Nussbaum – drums
 
Produced by Libor Šmoldas and Petr Marek
Photos © 2016 Neil Swanson
Cover design © Yvonne Baalbaki, 2016
© & (p) AGUILAR (NEW PORT LINE), 2016

Na úvod na sebe raději prásknu, že jsme s Liborem kamarádi už více než deset let. Navíc nás pojí láska ke stejnému nástroji a s ní spojená kolegialita. Naštěstí se ale nemusím přetvařovat, když mám za úkol Libora pochválit, neb jeho oddanost jazzovému žánru i poctivě nabyté instrumentální dovednosti jsou neoddiskutovatelné. Na hudební scéně se přes svůj poměrně nízký věk již etabloval velmi dobře, navíc jej zdobí cit pro věci organizační, jenž je pomyslnou vstupenkou do světa úspěšných.

Liborovy koncertní aktivity zahrnují čtyři kontinenty a světové metropole New York, Washington, Sydney, Peking, Istanbul, Vídeň, Berlín, Denver, Milano, Philadelphii, Brisbane či Londýn. Se svým kvartetem podnikl jako vůbec první česká jazzová kapela seriózní turné po USA. Posledních pět let se navíc každoročně vrací do Austrálie, kde má nespočet koncertních i vzdělávacích aktivit. V Čechách má na kontě přes dva tisíce koncertů a mezi nimi i vystoupení na předních festivalech Pražské Jaro, Prague Proms, Jazz Fest Brno, Bohemia Jazz Fest, Struny Podzimu či Janáčkův Máj.

Hraje a nahrává se světovými muzikanty – nechybí mezi nimi George Mraz, Jeff Ballard, Sam Yahel, Bobby Watson, Adam Nussbaum, Brian Charette či Jay Anderson. Libor rovněž získal celou řadu ocenění, například cenu za nejlepší jazzovou skladbu roku 2014 či cenu Anděl za nejlepší jazzovou desku s Organic Quartetem Ondřeje Pivce. Učí na konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze a na mezinárodních workshopech v Anglii, Německu, Řecku, Itálii a Austrálii.

Libor se na pódiu prezentuje v nejrůznějších nástrojových konstelacích, ale prubířským kamenem každého jazzového kytaristy je hra v triu s kontrabasem a bicími. Člověk se cítí trochu jako nahý v trní a jeho zodpovědností je nejen postarat se o rytmus, melodii a harmonii, ale také spoluurčovat zvuk kapely a v neposlední řadě se projevit jako skutečný lídr. Liborovi se povedlo dát dohromady opravdu luxusní stálou (!) triovou sestavu. Vždyť kdo jiný v našem jazzovém rybníčku se může chlubit „working bandem“ s tak ostřílenými spoluhráči, jako jsou kontrabasista Jay Anderson a bubeník Adam Nussbaum! Termín working band musím zopakovat a položit na něj patřičný důraz – trio spolu opravdu funguje na pravidelné bázi již od natočení první desky Dreamtime v roce 2011 a koncertuje pravidelně v Evropě a v USA.

Bubeník Adam Nussbaum, rodák z Connecticutu, odstartoval svou kariéru v New Yorku v kapele Sonnyho Rollinse. Záhy se stal nepostradatelnou součástí kvinteta Davea Liebmana a na svoje první evropské turné vyrazil s kytarovou legendou Johnem Scofieldem. Spolupracoval i s jinými slavnými hudebníky – Gilem Evansem, Stanem Getzem, Randy a Michaelem Breckerovými, Carlou Bley a mnoha dalšími.

I kontrabasista a skladatel Jay Anderson patří mezi nejuniverzálnější hráče dnešní scény. Mezi muzikanty, které doprovázel, vynikají Frank Zappa, Tom Waits, Chaka Khan, Michel Legrand, Allen Ginsberg a Celine Dion. Samozřejmě má ale na kontě i solidní řádku jmen z jazzového světa. Namátkou: Woody Herman, Carmen McRae, Maria Schneider, John Scofield, Lee Konitz, Mike Stern nebo Kenny Wheeler.

CD On the Move, které právě držíte v ruce, je již druhá deska Liborova stálého tria, dětské nemoci kapely tedy odezněly, očekávání jsou možná i proto vysoká. Zatímco debutová deska Dreamtime byla složena z převzatých písniček, na albu On the Move jsou výhradě původní skladby Libora Šmoldase. Autor vybral svoje časem prověřené „hity“, oblékl je do triového kabátu s nadějí, že dostanou novou energii do života. Posuďte ostatně sami, jak se to Liborovi povedlo.

Název desky souvisí jak se způsobem jejího natočení, tak se změnou zvuku tria a posunu k bluesovějšímu výrazu. „On the Move jsme natočili za pouhý jeden den poté, co jeden z promotérů nečekaně zrušil koncert v rámci turné,“ řekl mi Libor na dotaz týkající se názvu alba. Liborova loajalita k tradici je prostoupena jeho celou muzikantskou duší a ven vystupuje všemi póry. Tu a tam v kytarovém sóle probleskne Wes Montgomery, onde Peter Bernstein nebo Joe Pass, ale po celou dobu je v podtextu Liborovy hry především slyšet oddanost jazzu a poctivý přístup k udržování jeho tradic. Libor se ovšem už může pochlubit svým vlastním zvukem, kterým sjednocuje všechny skladby na tomto vyvedeném albu.

Úvodní kompozice Liquid Breakfast, původně napsaná pro skupinu SoulMates, zní střídavě v 5/4 a 4/4 metru. One for Kenny Burrell poprvé vyšla na živé desce Libor Šmoldas Quartet Live at Jazz Dock a autor ji věnovaná jednomu ze svých oblíbených kytaristů Kenny Burrellovi. Bluesovka Broken D Key pochází opět z repertoáru kapely SoulMates, jejíž varhaník Brian Charette v době vzniku skladby hrál na varhany s nefunkční klávesou D. Téma Tram Line 57 bylo původně inspirováno cestami noční pražskou dopravou z jam sessions v klubu U Malého Glena. Nyní dostala formu duetu kontrabasu a bicích. Not a Jazz Tune z desky Libor Šmoldas Quartet “18 Days 2000 Miles” dostala nový kabát volného střihu ve formě kytarového sóla. Balada Love je jedinou novou skladbou na této desce a Libor ji věnoval své manželce Vendulce. Autumn in Three vyznívá skvěle v aranžmá Jaye Andersona pro sólový kontrabas. Letter Home je z desky Bobbyho Watsona a Libor Šmoldas Quartet „Intuition” a v roce 2014 získala cenu festivalu Bohemia Jazz Fest a OSA Nejlepší jazzová skladba roku. Who's Got the Rhythm? byla původně písnička zpívaná Zeurítií, nyní zní v inspirované instrumentální verzi. V energické Blues in the Shower dostává prostor fenomenální Adam Nusbam a jeho sólové bicí. Lydian Blues uzavírá album v křehkém aranžmá s prolínajícími se hlasy kytary a kontrabasu.

Libor Šmoldas nepřešlapuje na místě ani muzikantsky, ani lidsky. Vedle nabitého pracovního kalendáře se stíhá starat o velkou rodinu a hlavně kontinuálně pracuje na sobě. On the Move je audiodokumentem Liborovy současné vývojové fáze a já sám se těším, kam povede jeho příští cesta.

Vilém Spilka

Nové video z koncertu v Kennedy Centre USA

Podívejte se zde!